Dijital pazarlama çalışmaları arasında en popüler performans pazarlaması SEO ve SEM yer alır. SEO ve SEM markaların ürün ve hizmetlerinin görünürlüklerini artırarak daha fazla dönüşüm elde edebilmeleri için SEO uzmanı ve SEM uzmanı tarafından yürütülen çalışmadır.
SEO ve SEM Nedir?
SEO ve SEM birbirine benzeyen iki önemli dijital pazarlama yöntemidir bunlar arasında önemli farklılıklar bulunur bu farklılıkları önce SEO ve SEM nedir? açılımını yaparak daha sonra farklılıklara geçerek anlayabilirsiniz.
SEO, search engine optimization yani arama motoru optimizasyonu anlamına gelir. SEO, bir sitenin sahip olduÄŸu sayfaların anahtar kelime kazanarak Google arama sonuçlarına ilk sayfaya çıkartılması için yapılan organikÂbir çalışmadır bu çalışma için Google ÅŸirketine herhangi bir ücret ödenmez veya herhangi bir ücret karşılığında ilk sayfaya çıkılmaz sadece SEO uzmanının yeteneÄŸi ve planlaması bu çalışmayı etkileyebilir.
SEM, search engine marketing yani arama motoru pazarlaması anlamına gelir. SEM, SEO dan farklı olarak Google adwords ile ücretli reklam kampanyası hazırlanarak Google arama sonuçlarında ilk sayfaya çıkılması ve ücret ödendiği sürece ilk sayfada kalınması için yapılan bir çalışmadır. SEM, markanın ürün ve hizmetlerinin bulunduğu sayfaları görüntülü, alışveriş, işletme, video (youtube), uygulama, smart, reklam türlerine ayırılarak Google arama motorunun ulaştığı pek çok noktaya ücretli reklam verebilme imkanı sunmaktadır.
SEO ve SEM Arasındaki Farklar Nedir?
SEO ve SEM birbirlerine çok benzer iki performans pazarlaması yöntemidir fakat SEO ve SEM arasındaki farklar bu iki pazarlama yöntemini daha iyi anlamayı ve markalara nasıl faydalar sağlayabileceğini daha iyi görmemizi sağlayabilir.
Maliyet Farkı
SEO ve SEM arasındaki fark söz konusu olduğunda en keskin farklılık maliyettir. SEO organik olarak sitelerin sayfalarının geliştirilerek Google arama sonuçlarında ilk sayfaya çıkartılması için yapılan ücretsiz bir çalışmadır Google siteyi ilk sayfada göstermesi için herhangi bir ücret ödemek gerekmez. SEM ise ücret karşılığında sitenin sayfalarının Google arama sonuçlarında ilk sayfaya ve Google arama motorunun hakim olduğu video, görüntülü, alışveriş gibi algoritmanın hakim olduğu bölümlerde sıralanması ile yapılır.
SEO çalışması için Google şirketine herhangi bir ücret ödenmezken SEM çalışması için Google şirketine ücret ödemek gerekiyor bu ücretler her zaman sabit olmayabiliyor rakiplere ve sektöre göre farklılıklar gösterirken rekabetin artması ile ödenecek olan ücretin maliyeti de artacaktır ayrıca Google adwords için çok daha fazla rakibin yatırım yapması küçük işletmelerin bu alana yatırım yapmasını ve yatırım yapsa bile maliyetlerin fazla olmasından dolayı çok fazla verim elde edememesine sebep olabilir.
Yeniden Pazarlama Farkı
SEO çalışması çoğunlukla geleceğe yönelik yapılan bir çalışmadır hedef kitle hakkında SEM çalışmasına göre daha önce yayınlanmış bir kampyadan elde edilmiş bir veriye sahip olunmadığından hedef kitleye direkt olarak çalışma uygulamak oldukça zordur. Fakat SEM çalışması için yeniden pazarlama imkanı mümkündür bu daha önce dönüşüm elde edilememiş hedef kitlelerin karşısına yeniden reklamların çıkmasını sağlayarak onların ilgisini çekmek için yapılan bir çalışmadır bu çalışma dönüşüm potansiyeli olan müşterilerin markaya kazandırılması için önemli bir çalışmadır.
Zaman Farkı
SEO ve SEM arasındaki fark söz konusu olduğunda en keskin farklılık zaman farkıdır çünkü SEO çalışmaları çoğunlukla uzun bir süreç ve sabır gerektirir ayrıca hızlı dönüşüm elde edebilmek biraz daha zordur ayrıca SEO çalışmaları Google algoritma güncellemeleri sonrasında trafik kaybı yaşaması beklenebilir bu gibi nedenlerden dolayı SEO çalışmasında hızlıca başarı ve dönüşüm beklenmez. Fakat SEM için bunu söylemek mümkün değildir doğru bir şekilde optimize edilmiş reklam kampanyaları hızlıca Google ilk sayfasına çıkarak çok fazla kişinin markayı görmesini ve tıklamasını sağlayarak dönüşüm elde etmesini sağlayabilir.
Kalıcılık Farkı
Dijital pazarlama çalışmalarında kalıcılık oldukça önemlidir çünkü bir marka ürün ve hizmetlerinin sürekli olarak görüntülenebilir ve ulaşılabilir olmasını ister söz konusu kalıcılık olduğunda SEO çalışmaları SEM çalışmalarına kıyasla daha kalıcıdır.
SEO çalışmaları uzun vadeli olmasının yanında başarıya ulaşması halinde ücretsiz olarak kalıcılık sağlayabilir ilk sayfada sıralanan bir sayfa eğer doğru ve etik yöntemlerle SEO çalışması yapmışsa uzun süre ücretsiz olarak ilk sayfada kalabilir eğer site SEO çalışmalarını aktif olarak sürdürürse herhangi bir ücret vermeden pozisyonunu koruyabilir.
SEM ise ücret ile ilk sayfada görüntülenebilir olduğundan ücret ödenmediği zamanlarda reklam kaldırılır bunun sonucunda dönüşüm ve görüntülenmelerde düşüş yaşanabilir bu yüzden SEM çalışmalarının kalıcılığı ücret ödenmediği sürece asla kesin ve uzun vadeli değildir.
Teknik Farkı
Sitenin Google arama sonuçlarında sıralanabilmesi, indeks alması, anahtar kelime kazanması ve kullanıcıların sitede dolaşabilmesi için SEO çalışmalarında teknik SEO çalışması gereklidir eğer teknik SEO çalışması olmazsa SEO çalışmaları başarılı olmaz ayrıca Google arama motorunda sıralanması da oldukça zordur.
SEM ise çalışmalarında ise çok fazla teknik SEO veya yazılım bilgisi gerekli değildir çoğunlukla reklam yapılacak ürünün veya hizmetin sayfasının açılıp açılmadığı ve sepete ekle veya form doldurma gibi çok daha basit yazılım veya tasarım işlemleri gerektirir.
İçerik Farkı
İçerik, SEO çalışmalarının başarılı olması için çok önemlidir başarısız veya SEO uyumlu olmayan içerikler Google arama sonuçlarında ilk sayfaya çıkamaz ve siteye trafik getiremezler bunun için sitede yer alan her sayfanın SEO uyumlu içeriklere sahip olması zorunluluğu bulunur. Fakat SEM çalışmalarında içerik eğer kullanıcının ilgisini çekebiliyorsa SEO kadar önemli değildir ayrıca SEM çalışmaları SEO çalışmalarına göre içerik yazımı sırasında çok daha özgür davranabilme imkanına sahiptir.
Ä°lk Sayfa ve Pozisyon Garantisi
SEO ve SEM arasındaki farklar düşünüldüğünde bu reklam türlerinin Google arama sonuçlarında ilk sayfada veya hangi pozisyonda gözüktüğü her zaman ilk akla gelecek sorudur. SEO çalışmalarında markanın sayfalarının ilk sayfaya çıkması için garanti verilmez ayrıca ilk sayfada hangi pozisyonda ve zamanda kalabileceği ise tamamen Google arama motoruna bağlıdır.
Fakat SEM çalışmalarında bu durum SEM uzmanına ve maliyete bağlı olarak kesinlikl verilebilir çünkü SEM çalışmaları çoğunlukla ilk sayfa ve ilk 3-4 pozisyon arasında konumlandırılarak yapılmaktadır bu yüzden SEM alanında uzmanlar markanın ürün ve hizmetlerini kullanıcıların hızlıca görebileceği ilk pozisyonlara konumlandırabilir.
Demografik ve Kitle Farkı
SEM çalışmaları demografik verilerden elde edilen verilerle birlikte marka için doğru olan hedef kitleyi belirleme ve onun karşısına çıkabilecek reklamları belirleme ve yönetme imkanları bulunur. SEM çalışmalarında belirli günlerde, saatlerde ve kitlelere göre ayrımlar yaparak reklam kampanyaları yayınlama imkanına sahiptir. Fakat SEO için böyle bir özellik bulunmamaktadır SEO çalışmaları sayfada bulunan içerik ve anahtar kelimeyi arayan kullanıcıların karşısına çıkmaktadır çok daha fazla kitlenin bu sayfaya ulaşmasını sağlayabilir.
SEO ve SEM Arasındaki Benzerlikler
- Performans Takibi ve Analizi
- Anahtar Kelime Araştırması
- Arama Motoru Odaklı Çalışma
- Daha Fazla Dönüşüm ve Görünürlük Elde Etmek
- Dikkat Çekici Başlık ve Ürün Optimizasyonu
SEO ve SEM Çalışması Ne Kadar Sürer?
SEO çalışması 6 ay ile 1 yıl arasında sürebilir bu süre markanın otoritesi ve rakiplerin sahip olduğu otoriteye göre zorluğu etkileyebilir bu yüzden markanın başarılı olması için uzun vadede çalışma yapması ve sürekli olarak SEO stratejisini güncellemesi gerekir..
SEM çalışması reklam kampanyasını hazırlayan SEM uzmanının yetkinliğine ve markanın sektörü ile hedef kitlesi hakkında bilgi sahibi olmasına göre değişebilir kesin bir zaman dilimi belirlemek zordur fakat hızlıca görünürlük ve dönüşüm elde edilmesi beklenebilir çünkü ücretli çalışmalar çok daha hızlı geri dönüşler alabilme imkanı sunar.
SEO ve SEM Ä°liÅŸkisi Nedir?
SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) ve SEM (Arama Motoru Pazarlaması) arasındaki ilişki, her ikisinin de web sitelerinin arama motorlarında daha görünür hale gelmesini amaçlamalarıdır. SEO, web sitesinin organik arama sonuçlarında üst sıralarda yer alması için yapılan teknik ve içerik optimizasyonlarını kapsarken, SEM, ücretli reklamlar aracılığıyla arama motorlarında görünürlüğü artırmayı hedefler. Bu iki strateji, birbirini tamamlayıcı şekilde çalışabilir; SEO uzun vadeli ve sürdürülebilir bir trafik sağlarken, SEM kısa vadeli ve hızlı sonuçlar getirir. İyi bir dijital pazarlama stratejisi, hem SEO hem de SEM tekniklerini kullanarak maksimum görünürlük ve etkileşim sağlar.
İlginizi Çekebilir
- Heading Etiketi Nedir?
- Freelance SEO Uzmanı Nedir?
- Bireysel SEO Nedir?
- Yerel SEO Nedir?
- SEO Uzmanı Nedir?
- SEO Nedir?